Monday, April 9, 2012

Terlalu Hina kah diri ini??My confessions about breastfeeding...

Ini entri emosi. Sekadar berkongsi dan ingin meluahkan perasaan yang terbuku dalam hati. Pantang belum habis lagi jadi harus luahkan sebelum jadi meroyan..Weeee~

Entri berkaitan penyusuan badan.

 Baru-baru ni anak saya dimasukkan ke hospital sebab cirit birit..Sampai berdarah. Kena tahan wad 5 hari.
Doktor suspek jangkitan kuman pada usu. Sepsis katanya. Dia kata normal for infants sebab imun sistem tak mature lagi. 5 hari yg menyesakkan jiwa saya..dengan risaukan anak sampai kena masuk air. Bayangkan la anak sekecil itu dimasukkan drip. Punggung melecet sbb terlalu kerap cirit. Dia pun lemah, selemah2nya..Tak tau berapa gelen air mata ni dah keluar..Tapi yg paling saya rasa diri ini hina bila dialog2 ini kedengaran:


"Kenapa tak bagi susu badan, kan dah kena kuman"
"Rugilah anak tak dapat susu badan,nnt selalu sakit"
"Eh??xda susu??mustahil laahh..Tak bg anak isap kot"
"Kena selalu DF..paksa je anak tu, kalau tak mcm mana nk byk susu??"


Dan banyak lagi..dan setiap pertanyaan, disertakan mimik muka yang macam.."You are terrible mom!!"..saya hnya pekakkan telinga.Di hati hanya ALLAH yang tahu..


Waktu di wad saya duduk dlm bilik dgn seorang lg patient baby juga, 2 bulan..demam panas sampai 39 degree.Pun ada jangkitan kuman dalam darah.Baby itu menyusu badan..Yang paling buat saya sakit hati lepas orang2 yang memperlekehkan saya tnya ibu baby tersebut pula..


"Susu badan ke botol?"
"Susu badan.." jwb ibu tersebut..




"Ooohh..tak apa..biasalah budak sakit sekali sekala.."

Hati saya memang terguris!!Diskriminasi ke apa??

Masih tetap nak main2 dgn saya walau sakit. Tangan kiri berbalut sbb doktor letak kayu

"Its ok mom..zhafran ok.."

Day 5..yeay..dah sihat..dah boleh balik


Sejak hamil lagi mmg saya berazam utk menyusukan anak saya secara eksklusif. Banyak bacaan yg sy buat. Macam2 laman web tentang benefits of breastfeeding saya singgah, maka naluri ini begitu tekad utk menyusukan anak saya pabila dia lahir..Setiap ibu tentu mahu yg terbaik utk anaknya bukan?begitu juga dgn saya bila saya tahu yg susu ibu ini sgt baik dan terbaik utk bayi 6 bulan pertama..

Seperti biasa preparation mesti ada.Bahan bacaan, byk bertanya pada kawan-kawan yg menyokong bf dan join group KIM di FB. Breastpump dah beli, warmer, storage bags, nursing cover, nursing bra dan mcm2 lg yg berkaitan dgn bf. See??bersungguh2kan saya??bukan main2..

Bila ibu saya kata pada saya..

"Mak dulu tak byk susu..masuk sebulan terus stop."..Hati saya sedikit terusik..benarkah ada org yg tak byk susu?sbb melalui pembacaan saya di KIM semua org pasti ada susu..Macam mana kalau saya juga seperti ibu saya??Lalu saya pujuk hati sendiri dengan membuat andaian ibu saya tak buat power pumping..*ohh ampunkan saye mak...*

Hari pertama kelahiran.Sebab saya c-sect maka, 6 jam pertama saya terpaksa berbaring sebab kesan ubat bius masih ada. Anak dah menangis2 minta susu. Nurse tolong letak anak di dada, dia cuba hisap, kemudian menangis..Nurse picitkan, ternyata tiada langsung susu yang keluar.  Maka makanan pertama anak saya susu formula hospital.

Hari Kedua, pun sama..Saya cuba picit cuba DF, HAMPA!..meraung2 anak saya kelaparan..
Hari ketiga urut, adala setitik dua, cuba juga bagi anak saya DF.Dia menolak

Dan hari2 berikutnya begitulah supply susu saya..Hanya setitik dua. Anak pula refuse DF. Mungkin bosan agaknya, suruh minum tapi susu tak keluar..mau tak mengamuk..Pernah sekali saya paksa juga DF dia menangis2 langsung terus tak nak minum bila saya offer susu botol..Merajuk dan terus tido..*menitis lagi air mata ibunya*

Power pumping pun dah cuba..bukan sekali sehari..3 kali sehari..seminggu sudah, hasil tetap sama tak sampai 1 oz..

Macam2 makan dah saya cuba..sebut saja..Lobak putih,sawi,kurma,longan,halba,milo,susu,horlicks,nasi 3 kali sehari.Dah cukup seimbang..Air dan berliter2..Tapi kenapa??


Tapi saya masih lagi berusaha. Saya akan cuba dan terus cuba..Biarlah walau x sampai 1 oz..sekurang2nya dpt juga..Sekarang saya nk cuba pula supplement Shaklee..Harap2..mudah mudahan bertambah la susu ni..

Mommies lain?ada pendapat dan cadangan??

29 comments:

SUHAIDA said...

su mkn shaklee alhamdulillah susu bolehlh byk..

Mrs Zulkarnain said...
This comment has been removed by the author.
Mrs Zulkarnain said...

baca post ini teringat zaman saya. air susu nan ado. tapi bila dah ada, zaumar taknak isap pula. pam-la. marmet juga. macam-macam!
sedih sangat.
tapi tiap kali rasa macam terhina, cepat2 istigfar. ingat dalam hati. susu tu rezeki. kita dah usaha. masih tak ada, takperlu stress. cuba sampai berjaya :)

elanie*Q said...

salam nadira. Xpe nadira, yakin pd allah n istiqamah utk terus pam susu. Insyaallah ada rzki untuk ank. Ingat, rezeki itu dtg dr Allah, doa padaNya. Sy pn mkn shaklee jugak. DF ank n dapat la pam susu 2x sehari sbb sy xkeje. Tp susu yg sy pam pn xla byk mane. Kalo dpt jejak 3auns pn dh ckp bangga dh ngn diri sdri. Tp sy yakin bhwa, susu yg ada tu cukup Allah beri untuk anak sy. Makan supplement tu sbgai usaha kt, kalo byk, jgn bterima kasih pada supplemen tu. Bterima kasih pada Allah. Meh kita sama2 usaha ok :) bg sy supplemen shaklee tu sbgai t0pup tenaga n zat2 bdn yg kt hlg masa menyusu n pam susu.. Jgn gv up okeh dear! :D

Unknown said...

semoga kesabaran ibu ini akn membuahkn hasil...
semoga Allah mendengar rintihan ibu ini dan memberikn byk susu buat ank yg dicintai...Ameen

ctmah said...

wak, sabar byk2 ek..ada hikmah disebalik semua tu...usaha sehingga berjaya ea wak..nak tolong pun saya xde pengalaman lg..
cume boleh ckp, bile mandi 2, rajin2 la gentel or tarik nipples awk..

Nadya Zahid said...

sabar beb..my MIL ckp kalau czer, mcm lambat skit kuar susu..tp it depends..ade org czer, tp kuar cepat..u jgn sedeh2 k...u truskan je pumping n doa..I'Allah ade tu nanti susu..xmo stress2 ok....

~ NANA ~ said...

sedihnya baca :(

walaupon i tak bersalin lagi tp i phm perasaan u...

pernah jumpa doctor tak mintak pil tambahkan susu badan? i pernah baca dlm blog dr.harlina yg dia terpaksa mkn pil dari hospital masa susu dia merundum...try tanya doc k...dont give up! :)

fana said...

sedih.. jgn stress2.. enjoy je moment dgn baby.. mula2 mmg sikit .. keep pump.. and berdoa.. cube try cr milk booster awak.. lain org lain milk booster.. mcm sy .yg sy perasan mkn oat +susu tpg + kismis n milo...

amal said...

masalah kita sama.. anak saya pun xmau DF.. dari awal lahir lagi. dia macam tak puas. statement2 menyakitkan hati tu pun dah letih dah saya dengar.. selalu jugak paksa anak DF tapi hati ni sedih bila tengok dia menangis macam kena dera. sedih lagi bila susu mama ni tewas dgn susu formula huhuh.. saya pun tak banyak susu. menitik macam susu getah je. sikit sangat. kalo pam pun tapak botol tu pun x penuh. sadis sangat. hmmm sabarla. yang penting kita usaha lagi. pk positif, pekakkan telinga bila orang berkata2.. nak try shaklee jugaklah huhu

azzpinky said...

Salam Nadira...I faced the same situation & reaction..

Saya pon c-sect jugak, hari ke-5 selepas mengurut baru anak sy merasa susu badan...tu pon xbyk...smp hmpir 2 bln pon plg byk skali pump only 3onz, tp klau pump pagi, ptg baru ada susu balik...

Yes, my mom pon face the same situation...anak pertama & kedua sempat menyusu xsampai 2 bln pon...anak ke-3 baru byk, smp umur 2 thn pon byk lagi...

but I keep to my self, mgkin itu yg terbaik tuk baby kita yg Allah dh tetapkan...bersangka baik lah dgn Allah kerana dia yg memberi rezeki...

Ayuni A. said...

Awww...i feel like hugging u now and say that everything is going to be OK.

Takpe awak, teruskan azam dan usaha ok? Org boleh kata macam2,kita taleh tutup mulut dia. Huhu. Pfftt...tak fair betul.

Saya dulu makan lobak putih, buat sup. Alhamdulillah ada improvement,susu konsisten. Cubalah.

Ayuni A. said...

Awww...i feel like hugging u now and say that everything is going to be OK.

Takpe awak, teruskan azam dan usaha ok? Org boleh kata macam2,kita taleh tutup mulut dia. Huhu. Pfftt...tak fair betul.

Saya dulu makan lobak putih, buat sup. Alhamdulillah ada improvement,susu konsisten. Cubalah.

Nadira Baharudin said...

Ohhh..terharu sgt dgn kata2 semangat dr mommies yg lain..betul..apa2 pun,usaha,doa dan tawakal tu perlu seiring..thanx semua sbb bg smgt..ohh..hugs and kisses untuk semua..

Anonymous said...

Dear..cube pegi berurut..bukan urut perut..my friend tukang urut tu urut di bahagian lengan susu kua banyak :) insya'Allah

elyina said...

dear, sy czer juga tp susu cepat gakla..
my tips jgn tension2.. minta bidan urut2 kat bahagian belakang, area 'belikat'..or u can google cara urut tu.. then makan nasi 3x sehari. jgn fikir nak diet lagi time awal2 ni.. makan sawi, lobak putih, carrot, tempe, air soya, horlicks, kurma byk2. i think black pepper pun bleh bykkan susu..kalo bleh awal2 ni jgn bergantung kat supplement..let it be natural.. minum air at least 3Liter per day..abaikan kate2 xmembina orang sekeliling..chayok!

PUAN THALHA : said...

dear, kawan saya pun cakap susu dia hanya keluar pada hari ke-6.. tu pun sikit je. paksa baby isap jugak, inshaAllah lama-lama dia akan isap. lagi satu, ada bidan pandai urut keluarkan susu. 2 kawan saya dah cuba dan berjaya. sabar ya. jangan pedulik cakap orang. sakit hati saya. huhu.
take care dear

Anonymous said...

jgn sedih and keep positive.. Tuhan tau yg terbaik utk kita.. yg pasti kita usaha.. dulu saya pun problem, sebulan baby taknak DF sbb latching problem.. pump setiap 2 jam, mula2 mmg sikit sgt and rasa down gila.. terpaksa selang dgn formula.. lepas sebulan mcm tu baby pandai dah latch sendiri.. rasa happy and syukur sgt and alhamdulillah still fully BF till now.. try urut bagi bloodflow ok, mandi hotshower, minum air suam byk2... and try DF bila baby nyer mood ok, jgn sumbat time bila die tgh lapar, kompem ngamuk and kita pun jadik stress nanti... gambatte ne..

mommychaa said...

ok prob kita sama. i pon czer. and my baby pon after 1mons kena cirit birit. my baby lagi teruk sebab after i delivery dia terus meraung nak susu becoz he's a very big baby. 4.3kg time lahir! nurse call i time i kat OT tgh resting derang minta permission utk bagi fm sebab baby sgt lapar. i said ok. after that i fully bf tapi still mcm dia tak kenyang. meraung i bila dia lebih suka fm berbanding i bf dia. after 1 month dia cirit birit masuk sepital and i kena lecture by all the nurses sebab tak fully bf! aduhai dah susu kureng time tu..but dear, pls be patient, sebab nanti susu tu akan byk sendrik! percayalah dear...everything is going to be fine! *salam kenal*
mommy cha!

Unknown said...

Dear kuatkan smngt iallah sampai suatu masa nnt susu u akan keluar byk.keep on berusaha ye.kitaorg semua support u.btw u mungkin leh cuba fenugreek

Unknown said...

Dear kuatkan smngt iallah sampai suatu masa nnt susu u akan keluar byk.keep on berusaha ye.kitaorg semua support u.btw u mungkin leh cuba fenugreek

Unknown said...

Dear kuatkan smngt iallah sampai suatu masa nnt susu u akan keluar byk.keep on berusaha ye.kitaorg semua support u.btw u mungkin leh cuba fenugreek

::SMY WORLD:: said...

salam..

Same case dgn u.. mmg rasa tension.. n rasa nak sumbat je mulut2 jahat tu ngan cili.. dah baper kali air mata mengalir masa pantang.. baby mmg taknak direct feed.. but bila pam cuma less than 2 oz yg kuar..

ada org kata, jgn bagi susu botol kat baby tu.. bagi air je.. biar padan muka dia n nanti dia tau utk df.. tapi, tapi, sebagai ibu tak sanggup nak bagi baby air n biarkan nangis kelaparan...

(bukan nak berlagak or sombong - ada jumpa few baby yg full bf - 2-3 bln dah masuk ward utk sedut kahak.. alhamdulillah - my son takde la sampai cam tu skali...)

yg penting kite dah berusaha - niat dah pasang - cuma tak di beri peluang - sebenarnya ada hikmah sumer tu...

Arya Stark said...

dear, sabar ya. i think tak patut org2 tu buat comment mcmtu, babies, whether formula fed/breast fed, both pun x 100% immune from virus, so mmg normal for babies utk kena demam ke, cirit birit ke, batuk selesama ke. n pls pls dun give up! susu ibu itu adalah kurniaan Allah, and with time n effort, insyaAllah susu u akan banyak. like mommies2 kat atas, i pun mkn gak shaklee. alhamdulillah mmg membantu. at least kan u berusaha tau. ada je org drp awal lagi dah give up. so keep up the good spirit n jgn peduli kata org ya. hugs!

ZaNNa said...

tersentuh nyer bace..be strong dear =) da only thing i can do is pray for u..huu

lisa said...

akhirnya...jumpa juga seorg yg senasib dgn saya...sama2 la kita berkongsi..
saya pun dlm pantang,dh hmpir sebulan.org lain 2-3 mggu pntang susu cukup meriah, tp saya..Allah je yg tahu perasaan sy saat ni..
saya sama mcm puan,sblm bersalin mcm2 ilmu bf dikumpul.save smua blog2..catit mcm2 nota.beli pam letrik&manual,cooler bg,icepax bagai,buku panduan pnyusuan pun sy beli..trdetik gak bila kakak sy anknya 3 org xdpt susu bdn,sy terpk kut saya pun nasib sm..tp sy buang jauh2,sy yakin dgn teori2 bf.
sy ada prob inerted nipple.4bln b4 bersalin sy terapi pakai nipple former.xjadi apa pun.nipple kuar pastu tggelam balik..
dr 1st day ajar bby lekap tp bby tetap x mau...puas paksa,nangisnya mcm kena dera..try picit susu ada,tp kalau dptlekap pun,dia mcm xpuas langsung,nyoyot kjap pastu meraung mcm xdpt..sy bkn anti FM,sy fikir nk buat cmana kalu trpaksa bg fm dulu,tp dlm ms yg sama,sy cuba df&pam tiap2 hr untk stimulate..sy xnk susu kering..MIL kata sy susu sket,sy xpeduli.jnji ada stimulation..
smpai 1week,bby x nk latch jgk..pam pun,xmasuk botol..setakat meleleh kat corong..risau Allah je tahu..puas sy berdoa..
sy lewat sket berurut (tukg urut x free &MIL yg jg sy pantang xpercaya dgn urut,dia kata x payah!pelik kan?demi jg ati MIL,sy urut lps dia blk kg semula 1week berpantang).hr ke4 B bengkak..sy x sabar nk urut,sy yakin ada susu wpun x kuar2..
lps urut,br la susu kuar sket..bby xnk jugak latch wpun dipaksa..kdg2 ada gak dpt latch,tp mcm nyoyt puting smbil tdo,xdgr sgt dia menelan..mcm susu trlalu sket utk dia.smpai sejam nenen sebelah B pun,dia akan melalak lps tu sbb lapar..sy pam,sejam baru dpt 1/2oz.sy teruskan power pmping berkali2 dalam sehari..1week pastu,ada hasil sket.dr 1oz sejam,dpt dekat 2oz..TIBA2...
sy demam bngkak susu.mcm simptom masitis.bngkak sebelah,dmam smpai 36.9.dlm mggu kedua&ke3,smpai 3 kali sy demam.wpun sy teruskan pam dlm dmam2 tu,susu merudum kaw2..utk sejam pam, dulu dpt 1.5 ke 2oz, lama2 tggal 1/2oz.pastu 1/4 oz.pastu tggal sesudu..pnh paksa bby isap smpai luka2 nipple..menangis2 sy mengadu pd Allah mnta dipermudahkan&diberi rezeki pd bby..
6-8kali sehari pam hasil ttp sama..mknan2 tmbah susu mcm lobak putih,kurma,byk mnm air putih smua sy try.dan2 sy order alfalfa shaklee..semiggu mkn 9 biji sehari,xde hasil jugak..B kanan lps demam,langsung x kuar apa2, pam angin je..
sy panggil smula makcik urut(kali ni org lain, yg dulu xfree).siap dijampi lagi..buat air penawar..abis beratus ringgit lagi byr urut..hasil ttp sama..
skrg sy dah hmpir sebulan pntang..tp sy teruskan pam&ajar bby lekap..wpun dia belum pndai&susu pam sejam dpt 1/2oz je,sy redha..dpt setitik utk bby pun jadilah..
mmg sy buntu..tah di mana silapnya..makan dah jaga,bby xdpt lekap sy pam dgn kerap..power pumping bagai..suppliment dah amik,urut jampi semua dah..tp sy yakin hikmah Allah..sy teruskan doa..
tp mmg sy penat&mula x pcaya dgn ayat2 teori..sy jd bosan dgr ayat2 'mustahil xde susu','xde susu tu mitos','tu alasan je smata2,susu msti cukup','bg je bbg df,pndai la bby buat keja','bg je df bby msti knyang punya'..&mcm2 lagi ayat yg seolah2 menolak trus masalah2 pyusuan..seolah2 pnyusuan ibu xkan ada mslah langsung..kalu xde,apa yg jd pd sy,puan blogger ni apa..?kalu org mcm kami x berusaha,xbg bby try df,x pam pastu xde susu tu lain la citer kan..
skrg sy lbh pcaya,masalah ttp bole timbul xkisahla faktor psikologi atau biologi.mslh pnyusuan mmg wujud&bukan hnya alasan semata2..yg mmg buat alasan tu xtau la sy,tp yg usaha mcm kami ni, xadil rasanya kalau di'sound' seolah2 kami hny bg alasan..
mmg kdg2 sy rs hmpir give up..hrpan nk buat stok sebulan sblm abis pntang nmpak xkesampaian..saya ada sebulan lagi sblm keja,tp sy ttp akan usaha..insya'Allah..smoga ada sinar buat ibu2 yg senasib dgn kami..

Anonymous said...

org2 kt KIM tu terlalu taksub sgt.. riak pon ye jugak lps tu blog tjk hasil2 susu yg di pam...tak slp saya kalau ada thyroid problem blh effect susu jugak.. even pil perancang ubat2 darah tinggi kencing manis etc pon cam tu...

Asz Miza said...

i pun bg baby susu badan tp still kalau anak nak sakit sakit jugak..dengan prolonged jaundice, infection kat urine..sama je..i taknak terlalu taksub sangat pasal bf tapi selagi ada rezeki utk anak i bf i akan teruskan. :)

Anonymous said...

assalamualakum...

sedih sy baca entry ni..sbb sy pon mengalami nasib yg sama...skrg anak saya da 2 bln..tp susu botol..ni anak sulong..sy nk sgt bg anak susu bdn..huhu..T_T...masa mula2 lahir...bgi bby isap...3 hari gtu je..bby nangis2 sbb susu xkuar..kuar pon ckit je...sy tekad nk susukan bby tp mak xsmpai hati dgr bby nangis n bagi susu botol...smpai skrg bby xpo isap susu bdn sy n susu pon kering....huhuhuhu..
Tp..walaupon bby dah 2 bln sy akn terus berusaha kasi susu kuar jgk..berurut ker..mkn supplement ke...doakn saya...n kalau2 kamu2 ada petua leh la koongsikan...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails