Monday, March 26, 2012

Hari ke 31..My life turned UPSIDE DOWN!

Salam buat semua. Hari ke 31. Updates:

Tekanan darah terkawal
  1. Zhafran still ada appointment fisioterapi
  2. Udah pulang ke rumah sendiri
  3. Berpantang???err...no komen..wink~
Overall kalau nak disatukan menjadi konklusi yg realiti adalah hidup saya berubah menjadi tunggang terbalik!!

Mmg saya plan xnk duk lama di rumah mak. Sebab sy jadi sgt mengada2.Hal anak mak yang uruskan.Yang saya duk relax2 tengok tv dan juga online. Makan berhidang, air mandi mak sediakan. Huiyo mmg best. Tapi terasa mcm menyusahkan mak je.

Setelah difikir2 saya decide untuk balik ke rumah sendiri. Duduk bertiga dgn si suami. Bila lagi saya nk belajar handle anak.Betul tak?
Yang lawaknya bila saya nyatakan hasrat saya pada ibu, dia agak keberatan. Katanya risau. Bila ditanya risau tentang apa. Katanya:

"Kamu duk berdua dgn laki kamu tu kang jadi apa-apa pulak." Saya pelik
"Jadi apa??"
" Yela, kamu tak habis pantang lagi, jgn meleset dekat laki kamu pulak."

Ohh.comel sungguh ibu saya.sampai ke situ dia fikir. apakah??Tapi ada juga dia risau saya x boleh handle semua kerja. wee~

Awal-awal di rumah, mmg kelam kabut. Mana nak jaga anak, nk mandikan anak,nk nyusu anak, nk kendong, nak dodoi. Kena pula dia meragam nak mengempeng alamat saya pun tido skali.
Dia dah tido baru saya boleh basuh baju. Baju saya, baju suami, ha..tambahan baju si kecik. Ibu sudah berpesan, baju baby jgn masuk mesin.Rendam dan sental dgn tangan.Tambahan kulit anak saya sensitif.Hyersensitif.Lagi la kena jaga betul2

Baru nak sental..

"Uwaaaaaa..." anak nk susu..terbengkalai semua kerja.

Selesai membasuh, nak sidai. Baju kami xda masalah. Tapi baju si kecik. Mittens dgn booties paling kena jaga. Tup2 hilang sebelah, dah kena cari merata mana plak cicir.

Masak pula. Tak masak kang ada yg perut masuk angin. Orang dlm pantang katakan. Masak pun cincai, kukus saja. campak2 segala bahan. Baru nak menyuap.

"Uwaaa...." anak nangis lagi..tinggal saja nasi

Sambung makan, nasi dn lauk udah sejuk. Bedal aje laa. 

Cabaran bagi saya ketika nak mandikan anak, terkial2, takut nk pegang. Takut jatuh.Last2 saya lebih selesa mandikan dia dlm besen sambil saya bersila.heheh

Cerita berpantang. hummm. susah nk cerita, ibu saya hanya mampu geleng kepala. Saya berurut, bertungku kdg2 dan berbengkung pun kdg2. Hanya awal2 pantang saya berpilis, berparam segala bagai. Semasa di rumah mak yg mana saya hnya rileks saja. Pernah juga satu ketika saya hendak susukan anak, yg mana pada masa itu saya memakai bedak param seluruh badan. Lepas tu habis muka anak saya naik bintik2 merah sbb terkena bedak param saya. Haih!

Jadi selepas itu, setelah pulang ke rumah sendiri. Tiada bengkung, tiada pilis, tiada param. Tak sempat nk belek diri sendiri. Nak mandi pun ala2 kerbau inikan nk lilit bengkung yg dasyat itu. Saya hnya jaga makan. Makanan yg berangin dan sejuk mmg saya x mkn. Cuma milo panas, biskut, nasi dan sawi.

Cerita tentang anak, sejak masuk 1 bulan kerenah makin byk. Minum susu nak lebih, tido nak berdodoi ala dongdang sayang dgn lagu mcm2 bahasa. Badan pula x tahan panas, peluh aje mula la naik heat rash. Mulalah meragam, fussy, semua serba tak kena. Dah bukak kipas maksimum, bukak sikit butang baju. Ha..baru lena. Malam2 pun sama.

Heh.itu la cerita saya. Agak2 cerita mummy lain mesti sama @ lebih kurang mcm saya. Lagi pula, kalau ada anak kecil yg lain. Huu..mmg tabah.. Tapi lama2 saya dah biasa. Dah faham kehendak anak. Tak la gelabah macam dulu. Bila suami pgg anak yang sedang nangis saya hanya akan suruh apa yg patut dia buat. Bila anak diam dia akan tanya balik.

"Mana tau?"
"Biasalah naluri Ibu.." Woha!terasa bangga..betul x mommies??

Till next entry.XOXO to all.

5 comments:

narz naz said...

betol sgt =) mcm i since day 1 duk umah sndiri, memg pantang sndiri... mencabar thp gaban... hari2 hubby gi keje mandikn baby dlu...pas mgu ke 2, die tgal je dh xrt gak... alamatnye, dum umah mkn roti je..mkn oat..umah tunggang langgang x kemas... bru anak sorg...huhu klu dh ramai cmne agaknye kn..

~ NANA ~ said...

haha kelakar la soalan ur mom...i x beranak lg, so xtau nk comment apa pasal anak...hihi...sekadar baca pengalaman org je la :)

mia-ina said...

mungkin ada bnr juga nsht ibu dira tue...dia risau terus melekat tu..org tua lg pengalaman dr kte....mia pun akan pantang rumah mak...mgkn slps dh 40 hari br bw baby ke suami kot

PUAN SUE said...

su pun tak tau camne keadaan bile dh blik umah sendri nnti..haih..risau..hehe

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails